Strona internetowa dla architekta
Każdego roku w Polsce przybywa ok. 6 000 nowych architektów. Mowa o adeptach tego zawodu, którzy kończą studia i ze świeżo zdobytym tytułem naukowym wyruszają na podbój świata nowoczesnej architektury. Dane statystyczne publikowane przez ACE „Architects’ Council of Europe” podają, że w Polsce na tysiąc mieszkańców przypada 0,4 architekta. Analizując sytuację Polski na tle innych krajów, widać wyraźnie, że rynek architektów w naszym rodzimym kraju nie jest jeszcze w pełni nasycony. W Danii omawiany współczynnik wynosi 1.8 a we Włoszek 2.6.
Rys.1 Dane statystyczne z raportu: https://www.ace-cae.eu/fileadmin/New_Upload/7._Publications/Sector_Study/2018/2018__ACE_Report_EN_FN_4.pdf
Nowe pracownie architektoniczne mają więc w Polsce spore szanse na efektywne funkcjonowanie. W jaki sposób wyróżnić się na tle innych biur projektowych? Podpowiadamy!
Spis treści:
- Strona internetowa – architekt wie, czego potrzebuje
- Strona internetowa architekta – czego szukają klienci?
- 5 najpopularniejszych stron internetowych dla architektów w 2021 roku
Strona internetowa – architekt wie, czego potrzebuje
Niezależnie od tego, czy jesteś architektem, studentem architektury czy po prostu pasjonuje Cię świat projektowania wnętrz i budynków, potrzebujesz profesjonalnej wizytówki w Internecie. Raport Digital 2021 z kwietnia wyraźnie pokazuje, że 4.72 biliona osób codziennie korzysta z Internetu. To ok. 60,1% całej populacji. Według raportu śmiało można stwierdzić, że 6 na 10 osób na całym świecie aktualnie jest online.
Rys.2 Dane statystyczne z raportu: https://wearesocial.com/blog/2021/04/60-percent-of-the-worlds-population-is-now-online
Internet to medium, którego nie można bagatelizować. Warto wykorzystać jego potencjał w prowadzeniu własnego biznesu, zwłaszcza w przypadku stron internetowych dla architektów. Ta grupa zawodowa w szczególności bazuje na rozbudowanym portfolio, które powinno przyciągać nowych odbiorców. Każdy architekt doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak powinna wyglądać jego strona internetowa, by profesjonalnie prezentować zarówno samego Twórcę i jego dzieła.
Jakie są oczekiwania architektów w kontekście strony internetowej?
By odpowiedzieć na to pytanie warto zastanowić się jakie cele przyświecają pracowni architektonicznej gdy tworzy nową stronę internetową. Podstawowym bodźcem do zaistnienia online jest chęć dorównania lub wyprzedzenia konkurencji. W Polsce wiele biur projektowych dostrzega potencjał Internetu i podjęło decyzję o stworzeniu własnych stron www. Jednak to, w jaki sposób zaprojektujemy stronę internetową, może od pierwszych sekund wyróżnić architekta spośród innych przedstawicieli branży. Jakie są cele architektów, gdy myślą o stronie internetowej:
- Profesjonalna prezentacja oferty
- Przedstawienie referencji
- Zdobycie zainteresowania nowych klientów
- Zachęcenie odbiorców do kontaktu
- Zwiększenie liczby realizowanych projektów architektonicznych
- Zwiększenie prestiżu własnej marki
Architekt, jako doświadczony twórca, doskonale wie, w jaki sposób zaprojektować stronę internetową. Prawdziwą sztuką jest jednak dostosowanie jego wizji do rzeczywistych potrzeb i oczekiwań klientów. Bez tej wiedzy każde portfolio z pracami architektonicznymi biedzie zwykłą wizytówką w Internecie i nie doprowadzi do efektywnej realizacji pozostałych celów sprzedażowych i wizerunkowych.
Strona internetowa architekta – czego szukają klienci
Wraz ze wzrostem zamożności Polaków usługi oferowane przez architektów cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Stale rosnąca grupa potencjalnych klientów biur projektowych wykorzystuje strony internetowe w celu pozyskania podstawowych informacji o dostępnych projektach architektonicznych. Internet stanowi aktualnie pierwszy krok w celu rozeznania runku. W poszukiwaniu informacji dla klientów najważniejsze stają się dwie kwestie:
- Jakość oferowanych projektów
- Kontakt z architektem
Na pozór wydaje się więc, że dobra strona internetowa architekta powinna mieć właściwie tylko trzy zakładki: portfolio, referencje oraz kontakt. Prosta architektura strony www to bezsprzecznie spory atut, jednak równie istotna jest jej intuicyjna nawigacja oraz świadomie zaplanowany podział treści.
Klienci każdego dnia trafiają na kilkadziesiąt stron internetowych. Architekt musi więc dostosować nawigację swojej witryny do powszechnie panujących trendów i zastosować schematy, które są znane przez grupę potencjalnych odbiorców.
Każdy klient szuka na stronie internetowej informacji, jednak wiedza o tym, w jaki sposób odbiorca patrzy na treści pozwoli odpowiednio szybko dostarczyć mu dokładnie tej wiedzy, jakiej potrzebuje. Badania Nielsen Norman Group, które polegały na śledzeniu ruchu oczu odbiorców stron internetowych umożliwiły stworzenie schematu „czytania strony www”. Wyraźnie widać, że wzrok odbiorców porusza się po witrynie w polu zbliżonym do litery „F”.
Tutaj robimy wykres nanosząc poniższy schemat na stronę kreotech 😊
Nieświadomie każdy potencjalny klient popatrzy na stronę internetową architekta właśnie w taki sposób. Mając tę wiedzę można wykorzystać strukturę witryny do tego, by od pierwszych sekund dostarczyć odbiorcy dokładnie tych informacji, jakie dla niego i dla biura projektowego są najbardziej istotne.
5 najpopularniejszych stron internetowych dla architektów w 2021 roku na świecie
Warto znać najbardziej popularne strony architektów lub witryny, które są bardzo mocno związane z tematyką architektoniczną na świecie. Popularność tych stron internetowych została określona w oparciu o ilości użytkowników, którzy miesięcznie je odwiedzają. Projektując stronę internetową architektów w Polsce można śmiało czerpać inspiracje z trendów, które przyciągają odbiorców na całym świecie.
Archdaily – 7,56 miliona odwiedzających miesięcznie
Ta strona internetowa skierowana do architektów podaje newsy branżowe oraz aktualne informacje o konkursach dla architektów. Interesujący rozkład treści oraz oryginalna prezentacja portfolio to elementy, na które warto zwrócić uwagę przy szukaniu inspiracji do własnego projektu strony www.
My Modern Met – 4,03 miliona odwiedzających miesięcznie
Ta strona internetowa stanowi doskonałe źródło inspiracji dla architektów, którym zależy na efektywnym prowadzeniu bloga i kształtowaniu wizerunku profesjonalisty w branży. Widać tutaj bardzo przemyślaną strukturę i dopracowanie pod względem UX, co pozytywnie wpływa na odbiór całości przez użytkowników.
Architectural Digest – 2,56 miliona odwiedzających miesięcznie
Ta strona internetowa postrzegana jest jako międzynarodowy autorytet w dziedzinie projektowania. Witryna prezentuje prace najzdolniejszych architektów i projektantów. Prosta kolorystyka, minimalistyczna architektura całej strony internetowej oraz ciekawie skonstruowane menu główne to podstawowe wyznaczniki tego projektu.
Dwell – 1,03 miliona odwiedzających miesięcznie
Ta strona internetowa określana jest mianem najlepszego miejsca w sieci do zaprojektowania własnego nowoczesnego domu i mieszkania. Użyteczność to najmocniejsza strona tej witryny.
Architonic – 932 tysiące odwiedzających miesięcznie
Ta strona internetowa dla architektów i projektantów prezentuje obszerny zbiór produktów, materiałów i gotowych pomysłów idealnych dla nowoczesnych klientów. Witryna od pierwszych sekund przykuwa wzrok niebanalną wyszukiwarką oraz precyzyjnie dopracowanym układem graficznym.
Z pewnością każdy architekt spotkał na swojej drodze opisane powyżej strony internetowe. Spojrzenie na te realizacje przez pryzmat celów i sposobów ich osiągnięcia stanowi bardzo mocne wsparcie w projektowaniu strony internetowej dla architektów również w naszym kraju. Prezentowane trendy i wyróżniki graficzne są adekwatne do potrzeb odbiorców na całym świecie, a liczby nie kłamią. Te rozwiązania oraz poruszana tematyka są atrakcyjne.
Strona internetowa dla architekta: jak sprawić, by była użyteczna dla odbiorców?
Na podsumowanie warto zastanowić się, w jaki sposób zaprojektować użyteczną stronę internetową dla architekta. Witrynę, która sprosta nie tylko wysokim wymaganiom twórcy, ale i potrzebom współczesnych odbiorców. Spraw, by Twoja strona www była wyjątkowa!
Po pierwsze – bądź dostępny zawsze i wszędzie
Zdecydowanie żyjemy w czasach, gdzie mobilny dostęp do Internetu zdominował świat. Pierwszym elementem, na który należy zwrócić uwagę projektując stronę internetową dla architekta jest responsywność, czyli dostosowanie do wyświetlania strony w najwyższej jakości niezależnie od tego, na jakim ekranie użytkownik sprawdza treści. Dodatkowym atutem tego rozwiązania jest fakt, iż Google uznaje optymalizację strony pod urządzenia mobilne jako jeden z kluczowych czynników wpływający na ranking strony. Nie od dziś wiadomo, że im wyżej strona internetowa znajduje się w wyszukiwarce, tym więcej ruchu organicznego generuje. Jako architekt musisz wyprzedzić inne biura projektowe. Responsywna strona internetowa pozwoli realnie zwiększyć zasięg Twojej oferty.
Content wciąż u władzy!
Twoja strona internetowa powinna być wizytówką wiedzy i doświadczenia architekta, który doskonale zna się na wykonywanej pracy. Portfolio nieustannie stanowi podstawowe źródło informacji o architekcie i ta podstrona powinna być traktowana priorytetowo. Zaprezentowane w tym miejscu prace dostarczają odpowiedzi na pytanie, czy jako architekt możesz projektować świetne prace. Jednak dla większości klientów estetyka jest tylko jednym z elementów, które decydują o nawiązaniu kontaktu z biurem projektowym. Pojawiają się dodatkowe pytania, np.: jak pracujesz? W jakich ramach czasowych powstaje projekt? Jaki jest jego koszt?
Im więcej odpowiedzi dostarczysz na starcie, tym bardziej wartościowe leady zdobędziesz dzięki własnej stronie internetowej. Odbiorcy docierając do wartościowych informacji spędzą na Twojej stronie więcej czasu i mocniej zaangażują się w Twoją ofertę. Zwiększa się tym samym szansa na nawiązanie kontaktu.
Moc designu
Tak, jak projekt budynku musi tworzyć idealne połączenie harmonii i użyteczności, tak projekt strony internetowej architekta, powinien podążać za jego przykładem. Dla architektów proces tworzenia nowej witryny bardzo często wiąże się z dużymi trudnościami. Próby przełożenia trójwymiarowego stylu architektonicznego na dwuwymiarowy świat www bez pomocy fachowców nie przyniosą wymiernych efektów. Przed przystąpieniem do prac warto opracować wizualny branding marki – ułatwi to tworzenie koncepcji graficznej nowej strony internetowej. Pamiętaj jednak, że przy projektach dla architektów prostota odgrywa kluczową rolę! Twoje prace powinny wyróżniać się same w sobie. Pozwól im na to!
Jasny przekaz
Zachęcaj potencjalnych klientów poprzez krótkie i jasne komunikaty. Odwiedzający już po pierwszych 10 sekundach powinien wiedzieć, czym się zajmujesz i jakie informacje można znaleźć na Twojej stronie internetowej. Architekci mogą zastosować kilka prostych trików, by ich komunikaty od razu zrozumiałe dla wszystkich:
- użyj urzekających obrazów i krótkich haseł – jeśli specjalizujesz się np. w niestandardowej architekturze mieszkaniowej, zaakcentuj to od razu na stronie głównej
- przyciągnij uwagę – w kilku słowach opowiedz o tym, kim jesteś, i co wyróżnia twoje projekty. Używaj przycisków CTA by zachęcić odbiorcę do konkretnych ruchów na stronie, np. „zobacz więcej”
- mów i pokazuj – zaprezentuj portfolio, w którym projekty opowiedzą Twoją historię za Ciebie. Zadbaj o wysoką jakość zdjęć i atrakcyjną formę prezentacji
- wzywaj do działania – pokazuj odbiorcy co może dla Ciebie zrobić, stosuj jasne komunikaty, wywieraj wpływ na ścieżkę użytkownika i prowadź go w świadomy sposób do nawiązania kontaktu.
- Prędkość w priorytecie
Nowoczesny projekt strony internetowej dla architekta musi być zoptymalizowany w taki sposób, by całość wczytywała się błyskawicznie. Warto zadbać o odpowiednie rozmiary publikowanych obrazów. Współczesny klient nie ma ochoty czekać aż strona internetowa się załaduje. Jeśli treści nie pojawią się szybko, użytkownik przejdzie do witryny konkurencji. Dodatkowo prędkość ładowania strony jest ważnym czynnikiem rankingowym Google.
Prędkość w priorytecie
Nowoczesny projekt strony internetowej dla architekta musi być zoptymalizowany w taki sposób, by całość wczytywała się błyskawicznie. Warto zadbać o odpowiednie rozmiary publikowanych obrazów. Współczesny klient nie ma ochoty czekać aż strona internetowa się załaduje. Jeśli treści nie pojawią się szybko, użytkownik przejdzie do witryny konkurencji. Dodatkowo prędkość ładowania strony jest ważnym czynnikiem rankingowym Google.
Dodatkowa oferta gratis do każdego projektu:
- system CMS Wordpress do samodzielnej edycji strony,
- darmowa instrukcja wykonywania samodzielnych zmian tekstów i zdjęć na swojej stronie,
- kopia bezpieczeństwa całego serwisu utworzona na serwerze (hostingu),
- dodanie strony do wyszukiwarki Google wraz z jej interaktywną mapą